[uppsalapendeln] Uppsala-Arlanda FEL PRIS igen

  • From: "Dmitrij Sharapov" <dmitrij_sharapov@xxxxxxxxxxx>
  • To: <uppsalapendeln@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Tue, 9 Dec 2003 09:08:55 +0100

För ett par veckor sedan råkade jag åter betala 20:- för mycket för
ombordsbiljett Uppsala-Arlanda.

Jag skrev till kundtjänsten och påpekade att de redan 030630 erkände felet och
lovade att rätta till det 030818.

Här kommer svaret:

"...Efter genomgång av samtliga handlingar och samråd med kollegor inom SJ har
vi kommit fram till följande:

I tidigare svar från oss den 030630 fick du besked om att vi hade fel pris i
omborddatorerna och att detta skulle rättas från och med den 030818.

Efter samtal med ansvarig avdelning som beställt denna uppdatering av
prissättningen ombord fick jag till min kännedom att denna uppdatering
fallerat. De i sin tur hade heller inte fått någon kännedom om att denna
beställning av prisändring skjutits upp.

Avslutningsvis vill jag bara informera dig om att prisändringen kommer att
genomföras men att vi i dag inte vet exakt när...

Hoppas att du är nöjd med mitt svar."

JAG ÄR INTE NÖJD!!!

Här ser vi ett exempel på hur det går till när man försöker genomföra något
inom SJ.

De har erkänt fel, men de gör inget för att fixa det, de informerar varken
kunder eller egen personal ombord att det är fel pris de tar ut.

Jag har hört följande dialog mellan konduktören och nypåstigande på Arlanda:

Konduktör: "Det blir 110:-"

Passagerare: "Vad? Så mycket? Ni är duktiga på att ta betald!"

Konduktör: "Och jag skäms inte!"

Uppenbarligen är det ingen som skäms inom SJ. Jag kan inte föreställa någon
annan bransch där följande kunde vara möjligt. Vi pratar om ett fel som
upptäcktes för ca 6 månader sedan!!! Ingen information har gått till
konduktörer.

De kan ju sälja biljetter till Stockholm (90:-) och på så sätt lösa problemmet
tillfälligt.

Konduktörer är däremot övertygade att deras handdatorer visar rätt pris, fast
de har svårt att förklara varför det är billigare att åka hela vägen till
Stockholm.

SJ förstår inte att det inte är fråga om mina 20 spänn utan själva principen:
prislistan ignoreras, man tar för mycket betald, men man tiger i hjäll
problemmet.

/D