[uppsalapendeln] Re: Uppsala - E-tuna

  • From: Kjell Dahlstrom <Kjell.Dahlstrom@xxxxxxxxxxxxxxx>
  • To: "'uppsalapendeln@xxxxxxxxxxxxx'" <uppsalapendeln@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Mon, 3 Feb 2003 18:05:57 +0100

Den här mail-listan är synnerligen intressant. Jag är chef för Rikstrafiken,
en ny statlig myndighet sedan tre år som upphandlar interregional
kollektivtrafik i hela landet med flyg (ex Arlanda-Lappland, 6 flygplatser),
tåg ex (nattågen på övre Norrland), båt (ex Gotlandstrafiken) och buss (ex
Norrlandskusten Sundsvall-Luleå-Haparanda med länstrafiken).

Dessutom har vi ett samverkansavtal med Mälab (för dem värt 17,4 mkr)
gällande "UVEN", dvs den nya tågtrafiken
Uppsala-Västerås-Eskilstuna-Norrköping. I avtalet uttrycks att trafiken ska
utvecklas till Arlanda när plattform iordningställts där (det finns ett
extra utsprängt bergrum i Arlanda Central, ursprungligen avsett för vändande
SL-tåg; det är relativt enkelt att iordningställa en plattform här vilken
får närmast möjliga förbindelse till terminal 5 via hiss). Eventuellt bör
trafiken utvecklas på andra sätt, exempelvis att Svealandsbanelinjen och
"UVEN" binds samman runt Mälaren (i en nolla) och kanske även runt
Östergötland (i en åtta med Eskilstuna i centrum). Då åstadkoms genomgående
tåg i Uppsala och Arlanda som ger betydligt många fler direktförbindelser
inte bara med Stockholm utan även med/mellan Västerås och Arlanda (snabbaste
förbindelsen Västerås-Arlanda går då via Uppsala - för att inte tala om vad
som händer om Uppsala-Enköpingsbanan byggs!).

Rikstrafiken jobbar utifrån ett resenärsperspektiv på vad som upphandlas och
det är därför jag ger mig in i den här diskussionen. Jag bor utanför Uppsala
och veckopendlar med tåg till kontoret i Sundsvall och dagspendlar till en
massa möten på Arlanda och i Stockholm - samtidigt ! - hur det nu går till
men det gör det.
vänligen
Kjell Dahlström