[uppsalapendeln] Tusentals fast i tågkaoset

  • From: Fredrick Beste <Fredrick.Beste@xxxxxxxxxxxx>
  • To: "uppsalapendeln@xxxxxxxxxxxxx" <uppsalapendeln@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Tue, 27 Sep 2005 13:11:14 +0200

http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_10632505.asp

SvD 2005-09-27: tusentals fast i tågkaoset
[ Redigera | Radera ]
Länktips för pendlare

Publicerat 27 september 2005 05:30

Tusentals fast i tågkaoset

För alla pendeltågsresenärer i Stockholm startade arbetsveckan i kaos: kraftiga förseningar och många inställda tåg. Men nu lovar Banverket att det nya signalsystemet mellan Centralen och Stockholm Södra är färdiginstallerat så att inga fler förseningar ska uppstå.

Morgonrusning. Stress. Alla tåg försenade.
Pendeltågsföraren i högtalaren: "Banverket har än en gång misslyckats kapitalt med ett omläggningsarbete."
Gång på gång upprepar den mer och mer frustrerade föraren sin förklaring. Sista gången, när tåget nästan är framme vid Centralen lägger han till: "Det blir alltid så här när Banverket försöker planera någonting."
Din kommentar, Gunnar Hammar, projektledare på Banverket för ombyggnaden?
- Jag tycker inte att det stämmer. Vi hade många ute som jobbade under natten för att installera ett nytt signalsystem. De kämpade oerhört bra. Men vi nådde inte ända fram, och det är j-t tråkigt när resenärerna drabbas.

Under morgonrusningen låg förseningarna kring halvtimmen. Flera tåg från Södertälje ställdes in helt. Senare, mellan 10 och 12, var pendeln helt avstängd mellan Centralen och Stockholm Södra. Tåg från Nynäshamnsgrenen vände i Älvsjö, extrabussar tog resande till Telefonplan där de kunde ta t-banan till Centralen. Södertäljelinjen vände vid Stockholm Södra
där passagerarna fick gå till Mariatorget.

På Centralen hänvisades folk med tunnelbanan till Mariatorget respektive Farsta Strand.
Men eftersom rusningstrafiken var över blev det inte mycket köer.
- En del har varit upprörda, men många visar förståelse, sade en trafikvärd som ville kallas M A.
Vad det handlar om tekniskt är att signalerna mellan Centralen och Stockholm Södra nu har blivit dubbelt så många. Då kan tågen köra närmare efter varandra och fler få plats på spåren.
- Men vi befinner oss på Sveriges mest trafikerade sträcka, och marginalerna för fel är väldigt små, säger Gunnar Hammar på Banverket. Nya system ska samverka med gamla system. Mycket av det här kan man testa innan, i datorn, men för en del saker måste man ha fritt på spåren. Vissa varningssignaler slog till och vi blev tvungna att köra med lägre hastighet och längre avstånd mellan tågen.
Men dessa finesser visste de som väntade på tågen inte så mycket om. I högtalarna fick man veta att trafikstörningarna på grund av signalfel
fortsatte.
På Centralen drar Sofia Olsson upp mobiltelefonen och ringer hem, nästan gråtfärdig:
- Kan du inte köra mig, snälla. Jag missar bussen om jag måste vänta på nästa tåg.
Hon ska till Västerhaninge och sedan hinna med en buss, först till skolan, sedan till stallet.
Hanna Lundström biter i sin baguette och kisar mot solen.

Laila Eriksson är rent ut förbannad. "Inställt, inställt, inställt" läser hon högt från monitorn.
- Det är för bedrövligt. Jag blev försenad till jobbet i morse, nu vet jag inte när det går att komma tillbaka. Det känns ju alldeles hopplöst.
Klockan går över 12, och tåget mot Södertälje 12.12 får ny tid. 12.22. Men strax före det klockslaget får man veta att också det tåget tyvärr är inställt. Men svenska pendlare är ett tåligt släkte, och protesterna är små.

Så äntligen: 12.25 kommer beskedet att det "åter råder full trafik". Hanna, Sofia och Laila rullar i väg söderut över Centralbron.
- Nu är felen åtgärdade och trafiken ska rulla utan problem, uppger Gunnar Hammar.
Under några helger framåt pågår nattarbeten för att trimma systemet så att man kan höja hastigheten. En del spår- och växelarbeten vid Centralbron ska också göras.
Men totalt är inte arbetena klara förrän om ett och ett halvt år, efter årsskiftet 2007.

ERIK SIDENBLADH
08-13 56 75, erik.sidenbladh@xxxxxx

JPEG image