[uppsalapendeln] Tågförsening bristande info

  • From: "EvaBritt Karlsson" <eva.britt.karlsson@xxxxxxxxxxxxxxxxx>
  • To: uppsalapendeln@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Fri, 22 Nov 2002 09:41:14 +0100

Jaha så var det dags igen!
Skulle som vanligt åka med 8.10 tåget från Uppsala. Kom i  god tid (för
att få bra sittplast gör jag det.) 7,45 klev jag ut på perrongen, eftersom
jag är lite synskadad så ser jag inte vad det står på monitorn på
perrongen så den bryr jag mig inte om, brukar försöka kasta en blick på
den i väntsalen som har gul bakgrund därför bättre läsbarhet.
Såg dock inget...
Står länge och väl på perrongen men tycker att det är väldigt tomt vid
spår ett. Cirka 7 54 går jag och tittar på den vita skylten ser att det
står med röda siffror att tåget inte ska gå förrän 8.15. Inget har sagts i
högtalarna!

Småspringer mot perrong 5 för att ta 7.56, resignerar dock då jag ser alla
som står där och väntar, och inser efter ett par minuter att även detta
tåg är försenat. Går då ilsket in i väntsalen för att klaga. Pratar med en
tjänsteman och undrar varför vi inte får någon muntlig information! Han
säger då att de ropat sedan 7.39. Jag talar om att jag inget hört sedan
jag kom. Får då reda på att det minsann har stått på monitorn sedan
7.30... eller nåt sånt. Men jag kan inte läsa den med svart bakgrund! Det
stod inget på den andra! Inte när jag kom...

Går sedan ut igen och ställer mig på perrongen. Klockan är någon minut
över 8, fortfarande ingen muntlig information. Och inget 7.56 tåg. Detta
tåg utropas 8.08 och kommer någon minut efter. Men inget beklagande om
försening eller så. Inte ett ord om förseningen! En minut senare kommer
8.10 tåget (en minut före ordinarie avgång) tåget ropas ut strax före
ankomst. Första gången  sedan jag kom till stationen. D v s tyst i nästan
tjugofem minuter.

Väl på tåget får vi veta att förseningen uppstod redan i vagnhallarna före
start. Tåget var alltså 20 minuter försenat redan vid avgång från
Stockholm!

Denna brist på muntlig information gör mig ursinnig. det kan ju inte vara
bara jag som har synnedsättningen. det är så oerhört nonchalant mot oss
resenärer.

Eva Britt Karlsson