[uppsalapendeln] Re: TV4 Uppland

  • From: Anders Mörtsell <anders.mortsell@xxxxxx>
  • To: "Fredrick Beste" <Fredrick.Beste@xxxxxxxxxxxx>
  • Date: Wed, 15 Nov 2006 14:53:15 +0100

Jag orkar helt enkelt inte kolla även eftermiddagarna, även om det nog skulle
vara intressant.  Man kan kanske anta att det är ungefär lika illa då. Själv är
jag inte riktigt lika känslig för störningar då och ofta för trött för att ens
reagera på en mindre försening. Jag tror dock att de riktigt stora
förseningarna (>20min) är färre på eftermiddagen. Har i alla fall inte skickat
in lika många restidsgarantier på eftermiddagståg.

SJ verkar ju ha förstått att deras 94% punktlighet på sträckan kanske inte är
så mycket att skryta med och talar själva om trafikinfarkt i TV4 inslaget.
Funderar lite på hur man skall gå vidare med detta. På något sätt kanske de får
upp ögonen för att det är ett problem, och inte bara tittar på sina grovt
förenklade statistiska siffror (hoppas att de egentligen vet mer om hur
fördelningen av förseningar ser ut, men man tvivlar ju).

Å andra sidan kan det omöjligt vara en nyhet för dem. Jag har pendlat i drygt
10 år nu och det är samma problem nu som då: förseningar, inställda tåg och
överfulla tåg. Desvärre också samma svar under dessa år: Vi gör så gott vi kan
med att lösa problemen och hoppas att det så småningom blir bättre. Men de har
alltid misslyckats med att förbättra situationen. Under en mellanperiod har det
varit något bättre, nu är det riktigt illa igen. Vad krävs för att det
verkligen skall börja hända något?

/Anders