[uppsalapendeln] TT-nyheterna: Allvarliga ekonomiska problem för SJ

  • From: Fredrick Beste <Fredrick.Beste@xxxxxxxxxxxxxxx>
  • To: uppsalapendeln@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Wed, 04 Dec 2002 12:33:14 +0100

SJ:s styrelse ska på onsdagseftermiddagens styrelsemöte lägga fram en kontrollbalansräkning för SJ:s ekonomiska läge.

Enligt näringsminister Leif Pagrotsky kommer den att bekräfta att SJ har allvarliga ekonomiska problem. Han räknar nu med att styrelsen ska jobba för fullt med att reda ut problemen. SJ fick för sex månader sedan en ny ledning.

- Vilka förslag styrelsen kommer med vet jag ännu inte, men jag vill säga att ägaren, staten, inte kommer att lämna SJ i sticket.

- Vi vet ännu inte vilka konkreta behov och åtgärder som vi behöver göra, säger Pagrotsky.

Enligt Leif Pagrotsky så finns det en bra tillströmning av resande med SJ men företaget har inte drivits tillräckligt effektivt.

- Det handlar till exempel om att företaget gett för dåliga anbud och att man under lång tid låtit bli att genomföra underhåll vilket lett till problem och ackumulerade bekymmer som nu måste betalas, säger Pagrotsky.

I vanliga fall är det företaget styrelses sak att driva företaget men Leif Pagrotsky kommer att engagera sig i det åtgärdspaket som nu kommer att läggas fram.

- Men jag tänker inte ta över företaget, men då det kommer att krävas stora statliga insatser är jag mer än vanligt intresserad av att sätta mig in i det åtgärdsprogram som föreslås och bilda mig en uppfattning om åtgärderna är realistiska och tillräckliga, säger han.

Kontrollbalansräkning upprättas därför att SJ:s tillgång på eget kapital var nära eller under de krav som aktiebolagslagen ställer.
På frågan om näringsministern kommer att acceptera om SJ:s styrelse kraftigt vill minska personalen svarar Pagrotsky:

- Normalt skulle jag säga att bolagets styrelse ansvarar för driften men eftersom aktivitet från ägaren är aktuell ser jag framför mig en förhandling om ekonomiska resurser från ägaren och vilka åtgärder som ska användas.