[uppsalapendeln] Sv: Re: Stockholm City idag

  • From: "Håkan Rehn" <hakan.rehn@xxxxx>
  • To: <uppsalapendeln@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Tue, 22 Mar 2005 09:36:17 +0100

Jag ber om ursäkt för att jag uppfattade dina synpunkter som egocentrerade,
Håkan. Det var inte min mening att vara elak.
Huruvida pendeltågsverksamheten lönar sig ekonomiskt är en fråga där man måste
ta väldigt många hänsyn av samhällsekonomisk och även t ex miljömässig art med
i kalkylerna. Det kan nog varken du eller jag bedöma, utan vi får väl räkna med
att UL/SL och deras respektive huvudmän har tänkt igenom den saken. Vad jag
menade var att det naturligtvis för många människor kan vara stor vits med de
här nya tågen, människor som slipper använda bil så fort de ska iväg
någonstans. Detta alldeles oavsett vad som skrevs i tidningen om vilka som
skulle använda tågen.

Vänliga hälsningar
Håkan Rehn

Egocentrerad, trodde detta var en snäll lista...

Nu var det ju så att det var en artikel jag
kommenterade och där talade man helt klart om
"Framförallt Uppsalabor som arbetar i de norra delarna
av Stockholm".

Du nämner att "vitsen med det hela är förstås att de
som bor och/eller arbetar på ställen där det i dag
inte stannar något tåg alls, som t ex Bergsbrunna
eller Alsike, ska kunna ta tåg till och från jobbet.".

Det är det jag menar med att jag har svårt att förstå
vitsen. Inte för att jag är ekonom, men inte kan det
väl löna sig att bygga två stationer och starta en ny
tåglinje bara för att folk i Alsike och Bergsbrunna
ska åka till Arlanda eller Väsby?

Vill minnas att SJ körde tåg förbi Arlanda en gång i
timmen för ca ett år sen men att knappt nån gick av på
Arlanda (troligen för att biljetterna blev så dyra p g
a avgiften till "a-train").

Jo, jag har hängt med i nyhetsflödet, ursprungliga
planen var såvitt jag förstod att de skulle förlänga
SL-pendeln ungeför samtidigt men att de på ett möte
nån gång i vintras beslutade att skjuta på det till
2011.

Egocentrerad Knivstabo som bytt tåg i Märsta i 15 år.

http://www.city.se/ArticlePages/200503/16/20050316183500_677/20050316183500_677.dbp.asp