[uppsalapendeln] Sv: Re: Stockholm City idag

  • From: "Håkan Rehn" <hakan.rehn@xxxxx>
  • To: <uppsalapendeln@xxxxxxxxxxxxx>, <davidl@xxxxxxxxxxxx>
  • Date: Thu, 17 Mar 2005 10:32:58 +0100

De här planerna är ju inte någon nyhet, även om Stockholm City vaknat till...
Den som lyssnat på Radio Uppland eller läst t ex UNT känner ju till det hela
väl.
De frågor David ställer är alldeles tydligt ställda ur en Uppsalabos synvinkel.
Vi som t ex bor i Knivsta, och/eller jobbar i t ex Sollentuna eller på Arlanda,
kan nog ha mycket nytta av den planerade pendeltågstrafiken. Om priset till
Arlanda blir för högt får vi väl se, men tanken att ha pendeltåg dit är väl
ändå bra, tycker jag. Restiden med de h tågen blir naturligtvis längre för den
som ska åka mellan Uppsala central och Stockholms central, men kanske betydligt
kortare än i dag för den som ska resa mellan Alsike och Kista.

mvh
Håkan Rehn

Intressanta men lite oklara planer känns det som...

> Priset för resorna är inte satta utan ska förhandlas med SL, Banverket och
> företaget A-train. De sistnämnda bolaget äger Arlanda Express och spåren vid
> Arlanda. A-train vill ha en så kallad landstingningsavgift för de resenärer
> som går av på Arlanda. Den avgiften gör det antagligen inte så intressant för
> resenärer att välja pendeln istället för bussarna eller Arlanda Express.

Så om den avgiften inte gör det intressant att stiga av där, varför då
köra förbi där alls om det tar längre tid?

> - Vårt mål är att priset mellan Stockholm och Uppsala ska vara klart lägre än
> det SJ tar ut som är 1 800 kronor för en månad, Priset till Arlanda har jag
> ingen uppfattning om än så länge, säger Sture Jonsson.

Men hur lång tid kommer det att ta att åka hela sträckan och stanna vid 12
stationer istf 2 som idag tro?

mvh

// David //

David Lundberg            Phone: Cellular(Work) +46-70-4250011
Mail: davidl@xxxxxxxxxxxx        Cellular(Priv) +46-70-3531696
Http: www.update.uu.se/~davidl   Home(Uppsala)   +46-18-460356
ICQ:  13440550                   Home(Gävle)     +46-26-146743