[uppsalapendeln] Re: Strandsatt i Uppsala

  • From: Fredrick Beste <Fredrick.Beste@xxxxxxxxxxxx>
  • To: Leif Lagerstedt <lagerstedt@xxxxxxxxxx>
  • Date: Sat, 27 Mar 2004 08:50:31 +0100

Jag hoppas att brevet till SJ ABs VD får upp frågan på bordet, så här kan det baske mig inte fortsätta. Dags för insändare igen, månne?
Fast man ska helst vara kändis för att komma in i DN...

/F

Leif Lagerstedt wrote:

Ni kommer säkert ihåg Villy Bergström insändare i Dagens Nyheter den 14 mars i år. I dag behagade SJ svara på hans insändare. Jag är inte säker på om svaret skrivits av en människa eller en robot, -:((, men maken till mekaniskt svar har jag sällan sett. Man rabblar de vanliga ramsorna om hur bra man är på att hålla tiderna och att det går 64 tåg dagligen mellan Uppsala och Stockholm och dessutom räknar man upp morgontågen med klockslag och allt. Att sedan flera tåg var inställda den morgonen konstaterar man bara. Andemeningen är att Willy Bergstöm fick skylla sig själv. Tyvärr vet jag inte hur man får tag på SJ:s svar på DN:s hemsida så jag kan inte klippa in det här, tyvärr. Men lägg till Dmitrij Shaparovs erfarenheter tidigare och allas våra erfarenheter så återstår bara att konstatera att SJ:s linje mot oss pendlare är: Rätte sig och packe sig och försök inte med någonting annat här inte. Så talar och skriver en sann monopolist som dessutom är överkänslig för kritik. Att kalla på polis när man själv försatt sina kunder i en sådan situation att de tvingas ta ett X-2000 (den heligaste av kor!) för att hinna i tid är ludermässigt.

Det tidtabell som vi fått se nu senast är ytterligare ett exempel på SJ:s okänslighet. Man drar helt sonika in direkttågen utan att en låtsas fråga sina kunder, vi skall ju bara finna oss i det, betala snällt, stå i täta klasar i för korta och för få tåg och sedan skall vi väl hurra när SJ:s kohorter drar förbi och kollar ev. ostämplade biljetter och dömer ut 800 kr i straffavgift!

God SJ-fri helg!

Leif Lagerstedt

This communication is confidential and intended solely for the addressee(s). Any unauthorized review, use, disclosure or distribution is prohibited. If you believe this message has been sent to you in error, please notify the sender by replying to this transmission and delete the message without disclosing it. Thank you.

E-mail including attachments is susceptible to data corruption, interruption, unauthorized amendment, tampering and viruses, and we only send and receive e-mails on the basis that we are not liable for any such corruption, interception, amendment, tampering or viruses or any consequences thereof.