[uppsalapendeln] Spårspring

  • From: "b b" <busett1@xxxxxxxxxxx>
  • To: uppsalapendeln@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Thu, 10 Jun 2004 20:16:43 +0000

Hej !

Idag när jag kom med tåget till Uppsala så kom vi in på spår 2. Jag satt rätt långt bak i tåget och hade då en lång bit att gå på perrongen. Då ser jag till min fasa personer, vuxna sådana, som hoppar ner på spåret och genar upp på plattformen vid stationshuset.

Detta bara några dagar efter två pojkars död på Roslagsbanan i Stockholm. Två pojkar som säkert sett vuxna göra på detta sätt och därför gjorde på samma sätt.

Jag vill uppmana er alla på denna lista att aldrig, aldrig, gena över spåren för att tjäna en minut eller två. Ni kan på några sekunder göra ert eget liv så många år kortare och era anhöriga och lokpersonals lidande åratals långt.

Detta händer tyvärr både i Uppsala, som förvisso i dag knappt har några genomgående tåg i högre fart, även i Märsta, där flera tåg ibland passerar i hög fart.

När det gäller spåren vid Lennakatten anses detta kanske inte så allvarligt då farterna och trafikfrekvensen där inte är så hög. Men, det är dock ett spårområde där det kan komma tåg, särskilt nu under sommaren och då inte bara på söndagar. Det är byggt en övergång vid Östra station och kommer att byggas en till längre ut på parkeringen mot Strandbodkilen.

Än en gång till er alla, passera alltid järnvägsspår på därför avsedda övergångar och inte rakt över spåret just där ni står för tillfället. Ni kanske klarar ert liv, men vem vet om den tioårige pojken som ser er göra det och sedan själv prövar gör det?

Mvh Bengt K, pendlare och aktiv i Lennakatten.

Chat: Ha en fest på Habbo Hotel http://habbohotel.msn.se/habbo/sv/channelizer Checka in här!