[uppsalapendeln] Re: Söndrigadör rar

  • From: Fredrick Beste <Fredrick.Beste@xxxxxxxxxxxxxxx>
  • To: uppsalapendeln@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Thu, 13 Feb 2003 13:49:50 +0100

det händer ju olyckor- även med dödlig utgång, jag kan dra mig till minnes åtminstonde två gånger då jag själv suttit på tåg som blivit försenade pga att annat tåg kört ihjäl någon. Olycka eller självmord?
Ett av tågen var pendeltåget som Ted Gärdestad hoppade framför, om jag fattade det hela rätt det gången.
Det sägs att tidningarna har en hederskodex att inte skriva om sånt här annat än i undantagsfall, för man fruktar att "copycats" ska få idéer.

Eva Paalzow Star Sollentuna wrote:

Det är väl som det ofta är, det måste först hända en olycka med olycks- eller dödsfall innan man åtgärdar något! Jag väntar på att något ska hända med övergången vid spåren i Märsta eftersom jag sett tåg starta (i riktning mot Uppsala) utan att bommarna gått ned - lok och människor har väl varit någon eller några meter från varandra när bommarna gått ned. Visst är det så att det är utan all sans att ge sig ut på spåren när ett tåg sakta har startat men det händer att det finns folk som i sista sekund försöker kasta sig på tåget om några bommar ej är nedfällda. mvh Eva Paalzow

sarasundquist@xxxxxxxxxxxxxxxx 02/13/03 01:24pm >>>

Enligt Radio Uppland i morse skadade han sig. Läskig historia, det
kunde ju ha gått hur som helst.

/Sara

-------------------

Hejsan!
Åkte igår med 16.40-tåget från Stockholm. När tåget precis började

rulla

från Arlanda vaknade killen mitt emot mig till och tittade sig

förskräckt

omkring. 'Jävlar, jag ska av här!' skrek han, tog sin väska och

sprang ut

från från vagnen. Eftersom tåget vid det laget rullade i god

spring-takt

väntade jag på att killen svärande skulle komma tillbaka men det

gjorde han

inte. Istället började det dra kallt genom hela vagnen och när jag

efter en

stund gick och tittade efter stod dörren ut vidöppen. Killen hade uppenbarligen fått upp den och lyckats kasta sig ut. Jag letade upp tågpersonalen som i sin tur meddelade föraren att stoppa tåget

omedelbart.

Det hade redan gått så lång tid då att stoppet inte skedde förrän i

Knivsta

där vi sedan blev stående i 20 minuter medan SJ-människor blev

inkallade för

att kontrollera dörren. Bortsett från att killen som hoppade med all

sannolikhet skadade sig, så undrar man över SJ:s säkerhet. Ska

verkligen ett

tåg kunna gå med full fart med en dörr helt öppen? Tilläggas bör att

vagnen

var av den äldsta typen där dörrarna allt som oftast hålls helt

låsta vilket

i sig känns som ett säkerhetsproblem. Hur länge ska SJ få lov att

fortsätta

köra med sin uråldriga tåg?

/Jöns

Köp & Sälj: Gör ett fynd på MSN http://www.msn.se/koposalj

Om du vill avsluta din medverkan, skicka ett tomt e-postmeddelande

till

uppsalapendeln-request@xxxxxxxxxxxxx med ämnet

uppsalapendel@xxxxxxxxxxx ********************************

uppsalapendel@xxxxxxxxxxx ********************************