[uppsalapendeln] Söndriga dörrar

  • From: "uppsalapendeln prob" <uppsalapendeln@xxxxxxxxxxx>
  • To: uppsalapendeln@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Thu, 13 Feb 2003 12:12:20 +0000

Hejsan!
Åkte igår med 16.40-tåget från Stockholm. När tåget precis började rulla från Arlanda vaknade killen mitt emot mig till och tittade sig förskräckt omkring. 'Jävlar, jag ska av här!' skrek han, tog sin väska och sprang ut från från vagnen. Eftersom tåget vid det laget rullade i god spring-takt väntade jag på att killen svärande skulle komma tillbaka men det gjorde han inte. Istället började det dra kallt genom hela vagnen och när jag efter en stund gick och tittade efter stod dörren ut vidöppen. Killen hade uppenbarligen fått upp den och lyckats kasta sig ut. Jag letade upp tågpersonalen som i sin tur meddelade föraren att stoppa tåget omedelbart. Det hade redan gått så lång tid då att stoppet inte skedde förrän i Knivsta där vi sedan blev stående i 20 minuter medan SJ-människor blev inkallade för att kontrollera dörren. Bortsett från att killen som hoppade med all sannolikhet skadade sig, så undrar man över SJ:s säkerhet. Ska verkligen ett tåg kunna gå med full fart med en dörr helt öppen? Tilläggas bör att vagnen var av den äldsta typen där dörrarna allt som oftast hålls helt låsta vilket i sig känns som ett säkerhetsproblem. Hur länge ska SJ få lov att fortsätta köra med sin uråldriga tåg?

/Jöns

_________________________________________________________________ Köp & Sälj: Gör ett fynd på MSN http://www.msn.se/koposalj