[uppsalapendeln] SV: x2000 som är intercity - som ibland är intercity och ibland x2000

  • From: Thomas Tydal <uppsalapendeln@xxxxxxxx>
  • To: uppsalapendeln@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Fri, 9 Apr 2004 09:29:24 +0200

Anders,

> Har tiidgare blivit avslängd av upphottade intercity som leker x2000.
> I söndags var det dock tvärtom - ett intercity skulle avgå från uppsala
> 12,27 - var just ett ommålat intercity som brukar leka x2000 - men på
> söndagar är dessa tåg inte x2000 fick jag veta av tågvärden...

Det är inte lätt för vanliga människor att veta, men så här är det: Om ett tåg
är X2000 eller Intercity står i tidtabellen. Vilken sorts tåg som sedan står
vid stationen i verkligheten kvittar - det är tidtabellen som gäller.

Faktum är också att X2000 inte är en sorts tåg, utan det är en sorts service på
tåg. Tåget man kallar X2000 heter egentligen X2.