[uppsalapendeln] SV: uppdaterad agenda inför möte med SJ 25/2

  • From: Thomas Tydal <uppsalapendeln@xxxxxxxx>
  • To: uppsalapendeln@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Fri, 21 Feb 2003 16:04:32 +0100

Fredrick,

> FB kommentar: En del mindre serviceinriktade konduktörer låser in folk
> i 1:a klass så inte det vanliga slöddret ska drista sig till att sitta
> där, det sker speciellt när tåget är överfullt med folk pga tidigare
> förseningar/inställda tåg. Är det service, det? Hur kan man behandla
> folk på det viset?

Är det på Reginatågen du menar? De dörrarna är inte låsningsbara. Det
konduktören gör är att stänga av fotocellen så dörrarna inte öppnas
automatiskt. Vill man in eller ut är det bara att öppna dörrarna själv genom
att skjuta dem åt sidan.

Är det andra tåg så går dörrarna att låsa och då låter det som en ful ovana som
de definitivt bör sluta med.

> Flera av de Intercity-tåg som vi numera tvingas åka från Stockholm (som
> ska vidare till Gävle osv) har platsreservation, dvs om vi kliver på dem
> och tar sittplats så kommer någon med platsbiljett och då får vi stå
> hela vägen istället. Ytterligare en sak som har blivit så mycket sämre i
> nya tidtabellen.

På tågen mot Dalarna brukar det vara vagn 15 som inte går att reservera plats
i. Jag har tyvärr inte möjlighet att se tågen mot Gävle här, så jag vet inte om
det regelbundet går någon obokad vagn i dessa tåg, men det kan konduktören
svara på.

> Enligt lag måste man ha reserverade säten för funktionshindrade på alla
> allmänna transportmedel. Varför finns det inte på SJ/Uppsalapendeln?

Jag vet att det finns i följande vagnstyper som förekommer på Uppsalapendeln:
B1, BF4 och X52. I övriga vagnstyper så vet jag inte (läs: kommer inte ihåg på
rak arm). Däremot kan det ju vara svårt att hitta till dessa platser då de inte
är så väl utmärkta och kanske på olika ställen i olika tåg. Undantaget är ju
Regina.

> Kan Tydal spara all info om tågavgångarna i tre dar

Det är inte jag som sparar den, det är SJ.

> C) Jag tycker vi i pendlarnätverket kan kräva en listad förklaring från
> SJ för hela februari. Vi skulle kunna inskränka oss till avgångarna
> mellan 6-9 resp 16-19.

Hmm... Då blir det "bara" 660 tåg. Med tanke på att det tar i snitt 1-2 minuter
att kolla upp ett tåg så snackar vi flera dagars jobb. Jag kan hjälpa er med
två tåg om dagen, den tiden kan jag offra, och det borde väl förhoppningsvis
ändå ge en ganska bra bild?

Vi kan ju ta 07.40 från Uppsala och 17.10 från Stockholm.

(Avvikande ankomsttid i minuter. Negativt tal anger försening och positivt tal
ankomst före tiden.)

Tåg 989, avgång 07.40 Uppsala, ankomst Stockholm 08.20:
0203: -29 (Blev sent på vägen upp från Eskilstuna pga halt väglag)
0204: -9 (Ett ArlandaExpress-tåg låg före och gick långsamt)
0205: Inställt. (Nästa tåg framme 34 minuter efter 07.40 skulle varit framme.)
0206: -23 (Det står "talkommunikation" som orsak i Uppsala, men jag vet inte
vad detta innebär.)
0207: Inställt pga att det rev ner kontaktledningen på vägen till U. (Nästa tåg
framme 48 minuter efter 07.40 skulle varit framme.)

0210: +1
0211: 0
0212: +1
0213: -1
0214: 0

0217: +1
0218: 0
0219: -1
0220: 0
0221: -1

Tåg 2248, avgång 17.10 Stockholm, ankomst Uppsala 17.50
0203: -16 (Blev sent pga halt väglag)
0204: -1
0205: -9
0206: -41 (Gick 14 minuter sent från Stockholm pga att det var sent från
Hagalund, sedan låg Tågkompaniets tåg före.)
0207: -13 (Blev sent tidigare under dagen.)

0210: -7
0211: -7
0212: -3
0213: 0
0214: -1

0217: -1
0218: 0
0219: 0
0220: -3

Om vi går igenom dessa förseningsorsaker...

* Halt väglag.
Precis som när man kör bil måste man anpassa hastigheten efter väglaget. Loken
har en inbyggd sandningsmekanism som kan spruta ut sand på spåret framför tåget
och som underlättar att komma uppför backar.

* Tåg före.
Det är dåligt med omkörningsmöjligheter. Kör tåget framför långsammare eller
får problem så drabbar det ofrånkomligen andra tåg.

* Nedriven kontaktledning.
Strömavtagaren ska vara jämn upptill. Finns det jack i den kan kontaktledningen
fastna och dras ner. Kontaktledningen går inte rakt över spåret, utan i
sick-sack för att slita lika mycket över hela strömavtagaren. Som förare tittar
man till strömavtagaren vid ändstationerna.