[uppsalapendeln] SV: restidsgarantin

  • From: Thomas Tydal <uppsalapendeln@xxxxxxxx>
  • To: uppsalapendeln@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Wed, 18 Jun 2003 22:37:43 +0200

Irma,

> Om tågen går var tjugonde minut vad händer egentligen med restidsgarantin
> då? Rimligen blir nästa tåg det transportmedel som passagerarna hänvisas
> till i stället för ersättning eller taxi.

Restidsgarantin innebär, vad jag förstått, att du får pengarna tillbaka för
resan om du är 20 minuter eller mer försenad till ditt resmål. Är ditt tåg
inställt så du får ta nästa, 20 minuter senare, så får du alltså ersättning om
det tåget inte kommer fram för tidigt (så att du bara blivit 18 minuter sen,
exempelvis).

Tidigare har man ju bara garanterat att du kommer fram, och då har det ju varit
tillräckligt med att enbart hänvisa till nästa tåg, men nu garanterar man ju
även att det ska ta en viss tid, och tar det längre tid får du pengarna
tillbaka.

Taxi och buss tar alldeles för lång tid att ordna fram, för att inte tala om
själva restiden och den minskade säkerheten, att det inte är något alternativ
så länge som det går tåg. Det är först när det är totalstopp i järnvägstrafiken
som det blir aktuellt med att försöka få fram bussar (vilket inte alltid är så
lätt). Taxi är bara ett alternativ då om det är ett fåtal resenärer.