[uppsalapendeln] SV: =?iso-8859-1?Q?SV:_[uppsalapendeln]_Re:_Nu_måste_pendlarnätve? =?iso-8859-1?Q?rket_agera!!?Date: Fri, 12 Sep 2003 09:52:11 +0200

  • From: Thomas Tydal <uppsalapendeln@xxxxxxxx>
  • To: uppsalapendeln@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Fri, 12 Sep 2003 11:59:44 +0200

Gustav,

> Undrar vad det var för en personal som saknades?

Nu jobbade jag inte operativt igår, men det verkar ha varit den ombordansvarige
(som även är tågmästare/konduktör). Anledningen var att ett godstågslok spårade
ur i låg fart i en växel strax utanför Eskilstuna.

> Det är ju för tusan ett direkttåg. Det borde inte vara omöjligt att
> skaka fram någon som kan stänga dörrarna på Stockholm C och vifta
> iväg det.

Ja, att bara göra det hade ju inte varit omöjligt, men nu var det en
ombordansvarig som saknades. Han/hon stänger inte bara dörrarna och vinkar
avgång, utan ansvarar också för resenärernas säkerhet, och för att göra det
måste man ju följa med tåget.

Alla SJ:s lokförare har behörighet att vara ombordansvariga, men man kan inte
vara det samtidigt som man kör tåget. Tidigare fanns det ett undantag för
kortare tåg (fyra vagnar eller färre).

Om det hade funnits en lokförare i reserv hade alltså han kunnat följa med.