[uppsalapendeln] SV: inför mötet

  • From: Öhman Gustav <Gustav.Ohman@xxxxxxxx>
  • To: <uppsalapendeln@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Wed, 5 Feb 2003 09:36:59 +0100

Nog vore det konstigt om inte SJ läste dessa diskussioner.
Jag vill dock tillägga en sak. Vi kan inte enbart rikta in oss på SJ. Vi
måste även tala med de som sitter ett steg högre.
SJ är i grunden enbart intresserade av att få ut så mycket pengar som
möjligt på varje sträcka. Så länge som de ohotade sitter kvar i
monopolposition Stockholm-Uppsala, så har de inget som helst intresse av att
sköta det hela på ett juste sätt.

Vad som krävs är faktiskt hårda konkreta krav på den aktör (SJ eller
någon annan) som kör sträckan.
"Sköt ert uppdrag, eller åk ut."
De kraven kan idag bara komma från politiskt håll.
(Och i en perfekt värld vore detta en sak som tillochmed politiker i Uppsala
kkunde enas om. De skattepengar som kommer från pendlarna motsvarar ju ett
tiotal "Musikens hus" varje år...)

/Gustav