[uppsalapendeln] SV: dubbelfel

  • From: Thomas Tydal <uppsalapendeln@xxxxxxxx>
  • To: uppsalapendeln@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Fri, 25 Apr 2003 12:28:29 +0200

Fredrick,

> 06:53 i morse. försenat (igen!!) till 07.05 enl SMS.
> 07.15. först försenat till 07.25,  sen till 07.35 enl SMS. När jag kom
> till staionen för att åka 07.23 stod det på tablåerna att 07.15 skulle
> avgå 07.25.

Normalt kommer 06.53-tåget till Uppsala klockan 06.31 från Hagalund.
07.15-tåget kommer normalt 06.50 från Stockholm. I morse var dock tåget från
Hagalund nästan en timme försenat. SJ beslutade därför att skicka iväg tåget
som kom från Stockholm 06.50 som 06.53-tåget och sedan skicka tåget från
Hagalund som 07.15-tåget när det kom. Förmodligen för att minska trängseln.

> Hmmm.  SMS vet mer än stationens tablåer/monitorer, varför
> måste det vara så?

Om du har SJ:s SMS-tjänst så kommer informationen från SJ.
Plattformsskyltningen, monitorerna och utropen sköts av Banverket. I det här
fallet tog ju SJ beslutet att "kasta om" ordningsföljden på tåget och kunde
därför gå ut med det på SMS direkt, samtidigt som de meddelade Banverket.

> väl framme i Stockholm utropades "ankommande tåg 07.50 försenat till
> 08.18".  tur att man tog "rätt" tåg idag...! när kom det fram egentligen?

08.20.