[uppsalapendeln] Re: SV: VB: s priss ättning.

  • From: Fredrick Beste <Fredrick.Beste@xxxxxxxxxxxxxxx>
  • To: uppsalapendeln@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Thu, 13 Feb 2003 10:58:24 +0100

kan man inte få KV att titta närmare på det hela? Vad är "missbruk av dominerande ställning" om detta inte är det? Skulel vara intressant att höra motiveringen till det, de kan ju bara inte avfärda
frågan med at de "inte har några idnikationer..." - vad är en indiaktion i sånt fall, om inte uppretade konsumenter?

Öhman Gustav wrote:

Argh!!!
Nytt försök:

Hej
Jag fick detta svar på en fråga till konkurrensverket.
/Gustav

-----Ursprungligt meddelande----- Från: Barbro Forsberg [mailto:barbro.forsberg@xxxxxx] Skickat: to 2003-02-13 10:28 Till: Öhman Gustav Kopia: Bertel Kinch Ämne: SV: s prissättning.

        Tack för Ditt e-mail.

        När det gäller denna marknad råder i princip fri prissättning. I Konkurrensverkets uppgifter ingår normalt inte att bedöma om ett pris är
skäligt eller ej. Däremot kan verket ingripa mot sådan prissättning som innebär ett missbruk av dominerande ställning. Verket har dock inte några
indikationer på att det skulle vara något lagstridigt förfarande som ligger bakom SJ:s prissättning. Någon särskild utredning från verkets sida är
inte planerad.

        Med vänlig hälsning
        Barbro Forsberg