[uppsalapendeln] SV: TFÖR?

  • From: Thomas Tydal <uppsalapendeln@xxxxxxxx>
  • To: uppsalapendeln@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Thu, 28 Aug 2003 11:36:04 +0200

> Hur skaffar man TFÖR? En vännina sa att jag borde
> skaffa det? Finns det någon anledning?

TFÖR (Tågföringssystemet) är Banverkets datasystem som håller reda på alla tåg
i Sverige. Man kan se om tågen är i tid eller försenade. Är de försenade så ska
en förseningsorsak matas in i TFÖR.

Jag behöver TFÖR i mitt jobb och har därför tillgång till det. Jag tror det är
kravet för att man ska få access.

Allmänheten har dock tillgång till delar av TFÖR över Internet:

Här kan du se hur persontågen vid en viss station ligger till just nu:
http://trafikinfo.banverket.se/titi/

Och här kan du se tre dagar tillbaka i tiden om ett visst tåg var försenat
eller i tid:
http://www.tydal.nu/se/tag.html (Du behöver dock tågnumret, som står i
tidtabellen.)