[uppsalapendeln] SV: Straffavgift

  • From: "Dmitrij Sharapov" <dmitrij_sharapov@xxxxxxxxxxx>
  • To: <uppsalapendeln@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Mon, 19 Apr 2004 11:14:02 +0200

Svar från SJ på Saras frågan nedan:

?Tack för att du kontaktat oss.

Svaret på din fråga angående månadsbiljett är att du får betala en
kontrollavgift om du glömmer att stämpla kortet och inte påpekar detta för
tågmästaren. Du kan naturligtvis självmant påpeka för tågmästaren att du
inte stämplat månadsbiljetten och köpa en vanlig biljett till ordinarie
ombordpris.

Det är juridiskt hållbart eftersom vi noga informerar om vilka regler som
gäller för månadsbiljetten i vårt informationsmaterial.

Anledningen till att valideringsreglerna finns är att kortet inte ska kunna
samanvändas i obegränsad mängd. Biljetten ska i första hand användas för en
persons pendlingsresor men eftersom kortet är opersonligt så kan man
utnyttja kortet lite extra.

I det fall man köper en pappersbiljett så är denna istället personlig och
således inte giltig för någon annan än innehavaren. Detta leder oftast till
att färre resor utnyttjas på pappersbiljetten än på det opersonliga
månadskortet i plast.

Med vänlig hälsning

SJ AB

XXXX?

*       From: "Sara Sundquist" <sarasundquist@xxxxxxxxxxxxxx>
*       To: <uppsalapendeln@xxxxxxxxxxxxx>
*       Date: Wed, 7 Apr 2004 16:43:47 +0200 (CEST)

Har gått och funderat på det här med straffavgift om man inte har giltig

biljett. Om jag, som har månadsbiljett på TIM-kortet, glömmer att stämpla,

får jag då också 800kr straff? Man kan ju tydligt se att jag har erlagt

min biljettavgift i förväg, men bara glömt att stämpla en resa. Är det

verkligen juridiskt hållbart??

/Sara