[uppsalapendeln] SV: Söndriga dörrar

  • From: Thomas Tydal <uppsalapendeln@xxxxxxxx>
  • To: uppsalapendeln@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Thu, 13 Feb 2003 18:32:57 +0100

Jöns,

> Istället började det dra kallt genom hela vagnen och när jag
> efter en stund gick och tittade efter stod dörren ut vidöppen.

I ett sånt läge hade jag dragit i nödbromsen.

> Ska verkligen ett tåg kunna gå med full fart med en dörr
> helt öppen?

Nej, absolut inte, men på de allra äldsta vagnarna är det tekniskt möjligt, så
här vilar ett tungt ansvar på tågpersonalen att de ser till att dörrarna är
ordentligt stängda före avgång samt att föraren håller uppsikt i backspegeln
innan tåget kommit upp i 15 km/h då dörrarna på dessa vagnar automatiskt blir
låsta.

På de halvgamla vagnarna, från 80-talet, så stängs dörren automatiskt vid cirka
20 km/h om den skulle vara öppen.

På de allra nyaste tågen (Regina) kan inte tåget köra förrän alla dörrar är
stängda och låsta.