[uppsalapendeln] SV: SV: SV: SV: Re: FAQ behövs!

  • From: Thomas Tydal <uppsalapendeln@xxxxxxxx>
  • To: uppsalapendeln@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Fri, 6 Jun 2003 11:59:31 +0200

Gustav,

> Det här blir min sista kommentar i frågan.

I och med att du har frågor, så svarar jag väl på dem.

> Visst, det är bra, men varför satte man tillbaka dom i trafik
> överhuvudtaget?

Förmodligen för att risken inte är så stor. För att det ska hända krävs det ju
att en resenär går och öppnar dörren på en sådan vagn innan tåget kommit upp i
cirka 10 km/h och att ljusförhållandena är så dåliga att inte
konduktören/föraren ser det.

Sen har man inte "satt tillbaka" dem i trafik, utan man har byggt om dem när de
kommit in till verkstan.

> Finns det förresten begränsingar i hur många resenärer det får vara
> i en vagn?

Det är den ombordansvarige som är ansvarig för resenärernas säkerhet. Han/hon
avgör hur många man kan ta med.

> På bussar och offentliga lokaler står det ju alltid en sådan
> skylt, men jag har aldrig sett någon på tåget.

I en buss så ska man sitta ner och ha säkerhetsbälte. Det är helt andra
förutsättningar än för tåg som följer spåret och inte utsätts för annan trafik.