[uppsalapendeln] SV: SV: SV: Re: FAQ behövs!

  • From: Öhman Gustav <Gustav.Ohman@xxxxxxxx>
  • To: <uppsalapendeln@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Fri, 6 Jun 2003 09:38:33 +0200

Nå, det var inte meningen att starta ett internbråk med Thomas om detta.
Det här blir min sista kommentar i frågan.

"> Det är knappast hög säkerhet med vagnar som kan köras i full fart
> med öppna dörrar.

Man har påbörjat ombyggnad av dessa vagnar."

Visst, det är bra, men varför satte man tillbaka dom i trafik överhuvudtaget?

Enda anledningen till att sextiotalsvagnarna körs idag är man inte har beställt
nya vagnar i tid.
Med andra ord, man har valt en mindre säker lösning för att spara pengar.

"Vilken hastighet man håller kvittar. Risken som finns med många människor i en
vagn är när man snabbt behöver utrymma vagnen, t.ex. vid brand."

Visst spelar det roll vilken hastighet man håller. Om något skulle hända är det
givetvis farligare ju fortare det går och ju flera som står upp. Växeln i
Skavstaby är för övrigt inte rolig när tåget är fullt av stående...

Finns det förresten begränsingar i hur många resenärer det får vara i en vagn?
På bussar och offentliga lokaler står det ju alltid en sådan skylt, men jag har
aldrig sett någon på tåget.

"Jag antar att du menar spår 17/18 och tågen som kommer från Eskilstuna? De
kommer ju in bara några minuter före avgång. Det borde ju finnas tillräckligt
med utrymme på plattformen eftersom den är ganska lång. Men du menar att folk
inte sprider ut sig utan stannar kvar i närheten av trappan?

Största tillåtna hastigheten där är 30 km/h, men ser man att folk står nära
kanten så saktar man ner."

Jo, det borde finnas tillräckligt med utrymme, men nu beter sig folk (i
synnerhet stressade, försenade pendlare) inte så rationellt alla gånger. Det är
just att tåget kommer in strax före avgång som är problemet. Om tåget är
försenat (som de tågen väldigt ofta är) så är perrongen proppfull när tåget
kommer.

När så tåget kommer börjar alla dra sig norrut för att hamna vid en dörr (det
ser onekligen Tati-aktigt komiskt ut). Det vore väldigt lätt hänt att få en
knuff och hamna mellan två vagnar.

"Säkerheten är inget försvar för att det inte fungerar. Säkerheten är
anledningen till att det tar tid när något inte fungerar. Och säkerheten kostar
en massa pengar."

Jag påstår absolut inte att inte SJ tar säkerheten på högsta allvar. Däremot
vet jag att sådana mål som inte kan ifrågasättas (som säkerhet för ett
trafikföretag) ofta *dessutom* används som ursäkt när saker inte fungerar.

/Gustav