[uppsalapendeln] SV: SV: SV: [Fwd: Restidsgaranti]

  • From: Thomas Tydal <uppsalapendeln@xxxxxxxx>
  • To: uppsalapendeln@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Fri, 5 Dec 2003 15:20:46 +0100

Anders,

> Erika - åk Arlanda express - De har 1 % försening!!! Trots att de
> delar bana med SJ + SL.

SJ:s tåg i Östergötland har också bara 1% försening, men man kan visa mycket
med statistik. Jag skulle tro det har att göra med att Arlanda och SJ i
Östergötland har många avgångar i lågtrafik, som tar ut förseningarna i
högtrafik.

Som ett exempel kan nämnas att 13.10 och 14.10 från Uppsala inte varit
försenade en enda gång under november. Tvärtom kom de i snitt fram 3 minuter
före tidtabell till Stockholm. Under högtrafik är ju, som ni vet, verkligheten
en annan, då det är fler tåg på spåren.

Tittar vi istället på Arlanda Express avgång 07:35 från Stockholm så var det
försenat 14 gånger under november, alltså bara 50% rättidighet. Dock var det
bara tre av dessa förseningar som var större än två minuter och berättigade
till ny biljett.

Jag har kört Arlanda Express tåg tidigare och det var inte ovanligt att man
fick stå och vänta på SJ:s tåg. Det hände också att det var fel på växlar och