[uppsalapendeln] SV: SV: SJ mot nya servicebottenrekord

  • From: Öhman Gustav <Gustav.Ohman@xxxxxxxx>
  • To: <uppsalapendeln@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Mon, 30 Jun 2003 14:52:26 +0200

Nja, det vore bara en kosmetisk lösning.

Det stora felet är att två platslogiker blandas på samma tåg. Det vore bättre
om man bestämde sig:

*Antingen* har man platsbokning (obligatorisk eller frivillig) Den som inte
bokat finna sig i att komma i andra hand.
*eller* så har man obokade platser, först till kvarn gäller.

Det är just detta som är det grundläggande feltänket med linjen
eskilstuna-uppsala.
Uppsala stockholm är i första hand en pendellinje. Det viktigaste är att tågen
går i tid, går fort och går ofta.
Men uppsala-arlanda-stockholm-eskilstuna fungerar som en fjärrtågslinje. Det
blir viktigt att kunna boka plats, att det finns servering och liknande. Några
minuters försening gör inte så mycket på enstaka resor, som för den som utsätts
för samma sak varje dag.

Just därför är det helt uppåt väggarna att uppsalapendeln delvis har ersatts av
dessa tim-tåg. De är inte avsedda för samma typ av resande, lika lite som
moratågen, men till skillnad från dessa låtsas de vara till för pendeltrafik.

Kort sagt:
SKROTA TIM. GE OSS TILLBAKA UPPSALAPENDELN!

/Gustav