[uppsalapendeln] SV: SV: Re: SV: Re: SV: Re: Preliminär ny tidtabell!

  • From: "Dmitrij Sharapov" <dmitrij_sharapov@xxxxxxxxxxx>
  • To: <uppsalapendeln@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Mon, 29 Mar 2004 09:15:40 +0200

>I Dmitrijs fall så var han vad jag förstod inte oteknisk utan visste gott
>och väl hur automaten fungerade, men hade bråttom och hann därför inte
>kontrollera att den gröna lampan tändes. Hade han berättat det innan han
>visade upp kortet kan jag inte tänka mig att det hade varit något problem.
>Men man hamnar i ett sämre läge om man sträcker fram ett ogiltigt kort utan
>att säga det.

Åker man varje dag så stämplar man med automatik. Man reagerar inte så
mycket på lampornas färg längre (som man kanske borde). Om det är extra
bråttom kan det hända att man är övertygad att stämligen gåt rätt till
samtidigt som man saknar möjlighet att kontrollera det i efterhand. Skulle
SJ dela ut läsare för varje kort (såna vi haft för Cash-kort t ex) skulle
det vara inget snack om saken. Just nu har passagerare en enda chans att
kontrollera stämplingen. Det går inte att jämföra TiM-kort med en vanlig
pappersbiljett i det avseende.

Problemen med automater är välkända, nyligen bytte SJ kortläsare på
samtliga, då det oftast var stora problem med t ex kortladdningen.

Att SJ byter klockslag för lågtrafiktiden då och då är ett annat
irritationsmoment, då man måste kontrollera även vilken taxa som gäller just
när man stämplar. Jag tycker att det är mycket jobb som läggs på kunden, med
det avspeglas inte i prissättningen.

/D