[uppsalapendeln] Re: SV: SV: Re: SJ och s nön

  • From: Fredrick Beste <Fredrick.Beste@xxxxxxxxxxxxxxx>
  • To: uppsalapendeln@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Wed, 05 Feb 2003 12:13:58 +0100

jag tycker de två senaste dagarna börjar likna förra årets snökaos. Flera inställda tåg i rad, timslånga förseningar, trippelöverfulla
tåg - vad är det om inte "trafikkaos"?

/F

ulrika.eriksson@xxxxxx wrote:

Trevligt att ngn har haft tur och sluppit förseningarna. Jag har varit
försenad vid samtliga mina resor denna vecka. Mellan 15 och 35 minuter per
resa. I morse fungerade t ex 0810 som ett silla-tåg då 0740 var inställt och
0756 var beräknat att avgå 0856. Många, många fick stå packade som - just
det - sillar!

Men det kanske funkar bättre under icke-rusningstid? Om det var värre förra
vintern; stackars er som pendlade då!

mvh
Ulrika -----Ursprungligt meddelande-----
Från: Thomas Tydal [mailto:uppsalapendeln@xxxxxxxx] Skickat: den 5 februari 2003 12:04
Till: uppsalapendeln@xxxxxxxxxxxxx
Ämne: [uppsalapendeln] SV: Re: SJ och snön

SMS-tjänsten har mer info än hemsidorna och dne manuellt bemannade
kundtjänsten. man undrar hur det kommer sig.

Banverkets system TFÖR uppdateras automatiskt av tågen och är den som gäller. SJ:s hemsida uppdateras manuellt, bortsett från "stationssidorna" (Exempelvis: http://appserver.sj.se/titi/StationLageServlet?stationsid=U ) som får sin information direkt från TFÖR.

Varifrån SMS-tjänsten får sin information vet jag inte. Inte heller
kundtjänsten, men uppenbarligen är det inte TFÖR.

jag vill minnas att SJ och Banverket gick ut så stolt i höstas och skröt om alla förberedelser de gjort för att undvika upprepningen av förra årets snökaos - men nu verkar växlarna frysa ihop och loken haverera ideligen i alla fall? ren och skär inkompetens? Eller bara en massa tomt prat?

Det fungerar bättre i år. Banverket har mer personal ute och felen avhjälps snabbare. Reginorna går betydligt bättre än förra vintern. Jag har inte märkt av något kaos än (som tidigare år) trots att det kommit rätt mycket snö de senaste dagarna.