[uppsalapendeln] SV: SV: Inställt igen

  • From: Thomas Tydal <uppsalapendeln@xxxxxxxx>
  • To: uppsalapendeln@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Wed, 3 Dec 2003 14:16:21 +0100

Bengt,

> Utbilda alla tågvärdar till tågmästare och en del av dem även till förare.
> Då får man en flexiblare organisation som lättare kan anpassas till
> morgondagens krav.

Förarutbildningen är normalt ett och ett halvt år. Visserligen kan man korta
den något för konduktörer eftersom de redan vet en del, men det rör sig
fortfarande om nästan ett år. Därför sker det här inte i så stor utsträckning.
Jag tror det är runt 20 konduktörer i vår region som har förarkompetens.

Samtidigt kan tilläggas att många av de som jobbar på kontor har varit
konduktör/lokförare innan och behåller sin behörighet, så där har vi också en
reserv.