[uppsalapendeln] SV: SV: Inställt igen

  • From: Thomas Tydal <uppsalapendeln@xxxxxxxx>
  • To: uppsalapendeln@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Wed, 3 Dec 2003 00:26:15 +0100

Bengt,

> Skall man nu dra ner på pesonalen är det väl bra om man innan dess
> genomför ett gediget utbildningsprogram för de som är kvar så
> att _alla_ konduktörer kan fungera som tågmästare eller tågbefälhavare.

Det ska ske en trafiksäkerhetsutbildning runt årsskiftet men jag vet inte exakt
vad den kommer att innehålla. Jag vet bara att den kommer att ge tågvärdarna
mer befogenheter och förarna mer ansvar. Förmodligen leder det till att
skillnaderna mellan tågmästare och tågvärdar minskar och att föraren tar över
en del av det ansvar tågmästaren tidigare har haft, vilket kanske innebär att
den som idag är tågvärd kommer att kunna åka ensam. Men jag vet som sagt inte
säkert än.

(Tågbefälhavare var det gamla namnet på ombordansvarig, men dess förkortning,
TBFH, lever kvar. Lokförare och tågmästare har behörighet att vara
ombordansvariga och varje resandetåg ska ha en ombordansvarig.)