[uppsalapendeln] SV: SJs bokslutskommuniké 2002

  • From: "SONJA NIMMERSTAM" <sonja.nimmerstam@xxxxxxxxxx>
  • To: <uppsalapendeln@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Tue, 18 Feb 2003 22:21:35 +0100

Det verkar som vi får vänta väldigt, väldigt länge innan det kommer att bli
några större förbättringar. Jag har SvD och läste givetvis artikeln ang
grupptalan. Där står Fakta: Grupptalan: Offentlig grupptalan. Myndighet som
regeringen utser för talan för käranden. T ex skulle Konkurrensverket kunna
föra bilisters talan mot bensinbolagen om dessa befinns vara skyldiga till en
kartell.
Skulle då möjligen Konsumentverket kunna föra vår (grupptalan) mot SJ. Vi har
ju ett stort register att ta av då det gäller att skriva besvärsskrivelse. Jag
har ännu inte tagit kontakt med någon sakkunning då det gäller psykiska
stressproblem (pga pendlarstrulet) etc. Jag anser att vi spar på krutet och
sätter in det när det kommer som bäst till användning vilket det skulle göra om
vi drar igång en grupptalan. Ska vi avvakta nästa möte med Gordon och "kolla
in" vad hon står om det sker några framsteg. Därefter tar vi beslut om vi ska
gå vidare, i ett sådant läge borde vi nog ha ett möte för att dels diskutera
samt lägga upp en strategi. Dessutom vore det bra om vi har någon juridisk
kunnig som är med i nätverket och kan ge lite råd och tips.
/sn