[uppsalapendeln] SV: SJ satsar och prioriterar igen

  • From: ˇso-8859-1?Q?÷hman_Gustav?ˇGustav.Ohman@xxxxxxxx>
  • To: <uppsalapendeln@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Fri, 23 May 2003 11:03:21 +0200

Nä, jag ger upp.
Jag lyckas inte komma på någonting tillräckligt bitande att säga om den
prioriteringen.

Jag ser framför mig en intervju med vd:n för ett bilföretag.
Reportern: "Er försäljning går ju väldigt dåligt nu. Era kunder klagar över att
bilarna går sönder och att era priser är mycket högre än konkurrenternas."
Vd: "Nja jag vet inte om bilarna går sönder så ofta. Förresten beror det på
våra underleverantörer. Och vi skall förresten införa ett rabattprogram."
Reportern: "Enligt statistiken så måste var tionde ny bil från er repareras
inom ett halvår."
Vd: "Äsch med statistik kan man visa vad som helst. Om vi räknar bort fel som
beror på underleverantörer så är det faktiskt bara var tjugonde bil."
Reportern: "Jaha du. Det här rabattprogrammet innebär alltså att den som redan
har en bil från er och köper en ny får fem procents rabatt. Då är era bilar
fortfarande dyrare än statusmärkena..."
Vd: "...vi vill gärna betrakta oss som ett statusmärke"
Reportern: "Gör era kunder det?"
Vd: "Vi gör det"
Reportern: "Så ni skall satsa på en hög kvalitet i fortsättningen, för att
motsvara det höga priset?"
Vd: "Ja, vi gör en storsatsning genom att erbjuda in en första klassens
stereoanlägging som tillval. Vi hoppas att våra kunder kommer uppskatta detta."

/Gustav