[uppsalapendeln] Re: SV: Restidsgarantin och tidsgränsen?

  • From: "b b" <busett1@xxxxxxxxxxx>
  • To: uppsalapendeln@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Mon, 01 Mar 2004 18:20:57 +0000

I dag var 17.10 försenat igen, återigen problem i vagnhallarna i Hagalund.

När vi passerade bron innan Uppsala C passade jag på att ringa Fröken Ur. Jag fick då tidsangivelsen 18.10.10. Detta var alltså strax innan vi stannade på Uppsala C.

När jag kontrollerar BVs statistik så ser jag att vi anlände 18.10. Jag kommer nu att sända in en restidsgaranti och förklara att det var mer än 20 minuter sent och se vad som händer. För är tåget inne 10, 20 eller 30 sekunder efter utsatt tid då är det sent.

KOV har tidigare mot andra företag gjort hårda markeringar om vad som menas med garanti. Nu får vi se om SJ vet vad de menar med garanti eller om KOV får se över deras garanti.

/ Bengt

From: Thomas Tydal <uppsalapendeln@xxxxxxxx>
To: uppsalapendeln@xxxxxxxxxxxxx
Subject: [uppsalapendeln] SV: Re: SV: Restidsgarantin och tidsgränsen?
Date: Fri, 27 Feb 2004 11:26:09 +0100

Fredrick,

> tror jag ska ta strid om den där förseningen, för klockan, enligt min
> mobiltelefon, mitt armbandsur och stationens ur, var verkligen 1940 när
> 18.40 den 9/2 ankom Uppsala station...

I så fall kanske det inte är så stor idé, för då var ju tåget 20 minuter sent, och restidsgarantin gäller ju när det är mer än 20 minuter sent.

Är det någon som inte fått ersättning när tåget "bara" varit försenat 20 minuter?

I så fall SJ kanske har en minuts marginal för såna här tillfällen då tåget av någon anledning gått lite långsammare de sista hundra metrarna och kommer fram en minut senare än det registreras i datorsystemet.

För övrigt berodde den förseningen på att någon på tåget blev akut sjuk och man fick vänta på sjukvårdare på Arlanda.

_________________________________________________________________ Lättare att hitta drömresan med MSN Resor http://www.msn.se/resor/