[uppsalapendeln] SV: Re: återigen enkelspår...

  • From: Thomas Tydal <uppsalapendeln@xxxxxxxx>
  • To: uppsalapendeln@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Tue, 21 Oct 2003 14:09:29 +0200

Sara,

> Vad har godstågen gjort? Jag har varit på semester i en vecka, så jag
> vet inte mer än att det är rälsbrott...

När det faller löv på järnvägsrälsen så blir spåret glashalt. Då behöver man
inte bromsa mycket för att ett hjul ska låsa sig. Och om ett hjul står still
när tåget rör sig så slits den delen av hjulet som ligger an mot rälsen. Om det
slits länge så förlorar hjulet sin rundhet och den delen blir platt. När hjulet
sen börjar snurra igen kommer det inte att rulla så fint, utan det blir små
hopp vid den platta delen. Det här låter "dunk-dunk-dunk-dunk" och så länge det
bara låter lite är det ingen fara, men blir det kraftiga dunk så finns det risk
att det orsakar skador på spåret.

På godståg är det svårt att upptäcka såna här skador i tid, för som förare
märker man ju inte om ett hjul 400 meter bak i tåget låser sig.