[uppsalapendeln] Re: SV: Re: "säkerhets risk" ??

  • From: Leif Lagerstedt <lagerstedt@xxxxxxxxxx>
  • To: uppsalapendeln@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Mon, 25 Aug 2003 09:48:34 +0200

Tack för uppmuntran, det har känts ganska ensamt ibland. Jag har också farhågor kring årskorten. Flera av tågpersonalen har antytt att SJ planerar att ta bort årskorten och i stället endast sälja årskort för bestämda sträckor. Man tycker att vi årskortsresenärer reser för mycket. Först skapar man en stor grupp stamkunder sedan gör man sig av med dem. En annan anledning är säkert att de olika enheterna inte kan enas om att fördela bytet (årskortspengarna) sinsemellan. I England finns gott om olika operatörer, men man har tvingat dem att acceptera biljetter av årkortstyp som gäller i hela England. Här berövades vi hela Norrland norr om Sundsvall och en del andra linjer men SJ höjde ändå årskortpriserna! Jag har köpt 34 årskort hittills och noterat en gradvis försämring av villkoren genom åren så det börjar bli tveksamt om jag fortsätter. I våras fick vi ett brev där man lovade oss att förlänga giltigheten med en månad p.g.a. att X 2000 inte användes utan var inne på översyn. Det verkar inte ha fungerat, flera har haft krångel med konduktörerna, som inte vet om att korten förlängts. Interninformationen!! Och var så säker på att man inom ett par veckor går ut och försöker stoppa pendlarna på X 2000 och fjärrtågen igen!. Ett intressant problem uppstår när man, som jag ofta gör, ankommer till Stockhom C med ett X 2000 från t.ex. Malmö och första anslutningen till Uppsala är ett X 2000. Då får jag inte fortsätta med det eftersom jag då räknas som pendlare. Så lösningen verkar vara att boka till Sala eller Gävle och sedan gå av i Uppsala. Men en konduktör hotade med att stoppa oss från att gå av i Uppsala i så fall. Vore kul att försöka. Kundvänlig inställning? Knappast.

Leif Lagerstedt

At 08:14 25/08/2003, you wrote:

Bra Leif - kör på hårt!!!
Väntar på spänning mot domen i Stockholms tingsrätt om en pendlare som anser
att både villkoren är avtalsvidriga samt att de ändras under innevarande år.

 Själv skulle jag aldrig våga köpa mig ett årskort på SJ. Vilken röra det
kommer bli när någon arg juristpendlare kommer börja driva saken om
statsstöd (de 1,8 miljarderna) i EU.... SJälv tror jag det skulle kunna vara
räddningen. Sätt skiten i kk - börja rekonstrurera från botten - dvs nya
avtal med alla underleverantörer som bara får betalt när de utfört något
arbete - återanställ personalen med service i fokus, skär bort all tärande
personal (de som komemr på en sån lysande idé om avstigande ojämna dagar
etc.