[uppsalapendeln] Re: SV : Re klammation av 7.17 tåget idag

  • From: Fredrick Beste <Fredrick.Beste@xxxxxxxxxxxxxxx>
  • To: uppsalapendeln@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Sat, 08 Feb 2003 11:13:45 +0100

hej, ja jag vet att Gordon föreslår sånt också. Men det spelar ju ingen roll - vad man kan få där är möjligtvis förklaringar, men det finns ändå inga ursäkter.
Att folk sitter "inspärrade" på tåg 3 timmar en fredagmorgon är förskräckligt. Vi kunder har rätt till information och bättre service. Så är det. Inga studiebesök i världen kan skyla över de totala misslyckandet som inträffade i går morse, och det elände som vi uppelvet under en dryg veckas tid nu.

Jag har sagt det förut: om inte SJ och Banverket med nuvarande budgetar kan uppfylla det som åläggs dem, så är det den operativa företagsledningens förbaskade skyldighet att gå tillbaka till ägarna och tydligt klargöra detta, sen är det ägarnas ansvar att lösa frågan. Idag mörkar man sitt flagrantta misslyckande med uppsalapendeln, eftersom man är så ivrig på att få behålla sträckan, eftersom den är så lönsam. Det är det som är det stora sveket, anser jag.

Men en dialog med trafikledningen skulel kanske kunna leda till nåt bättre, för jag vet inte om de är medvetna om det oerhörda missnöjet som pendlarna har över deras arbete, och framför allt den information som skickas ut genom diverse kanaler. Men det är märkligt att vi som SJs kunder ska behöva gå till SJs leverantörer (som vi inte har några affärsavtal med), och slå näven i bordet och tala om hur vi vill ha det...?

/F

Thomas Tydal wrote:

Fredrick,

SJ och Banverket har inte lärt sig NÅGONTING ALLS av trafikinfarkten för drygt ett år sedan - inte ett dugg. Jag vill gå så långt att påstå att det kan inte bero på annat än ren och skär inkompetens från högsta toppen i de bägge organisationerna och nedåt.

Det låter som du skulle behöva göra ett studiebesök hos "Fjärren", dvs trafikledningscentralen i Stockholm. Därifrån styr man alla tåg på (bland annat) sträckan Stockholm-Uppsala. Är du intresserad så kanske jag kan ordna det.