[uppsalapendeln] SV: Re: Vi väntar på fö rsenade passagerare...

  • From: Thomas Tydal <uppsalapendeln@xxxxxxxx>
  • To: uppsalapendeln@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Wed, 12 Mar 2003 22:33:55 +0100

Fredrick,

> jag har mer och mer fått känslan av att SJ ser sig självt som ett
> "fjärrtrafikbolag" i första hand. Deras organisation är helt uppbyggd
> ikring forna tiders långresor,

Kanske därför som man efter den senaste omorganisationen delat upp sig i en
avdelning för fjärrtrafik och en för regionaltrafik.

> de tänker sig att deras kundsegment är de som 2 ggr per år tar tåget
> från Ystad till mormor i Korpilombolo.

Det är ganska jämnt fördelat mellan affärsresenärer, fritidsresenärer och
pendlare.

Däremot gissar jag att bland dem som inte åker tåg så är det i kategorin
fritidsresenärer som man har störst chans att locka till sig nya kunder.