[uppsalapendeln] SV: Re: SV: skyltning av tåg

  • From: Thomas Tydal <uppsalapendeln@xxxxxxxx>
  • To: uppsalapendeln@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Fri, 16 May 2003 13:28:32 +0200

Fredrick,

> problemet är ju när det är allmänt förvirrat, tablåer säger en sak,
> högtalare en annan, den egna empiriska erfarenheten en tredje, och så
> kan man - som lök på laxen - inte lita på destinationsskyltarna på
> tågen.

I såna situationer rekommenderar jag att du går fram till föraren. Berätta att
tåget inte är skyltat och att det inte står samma sak på plattformsskyltningen
som de ropar ut. Föraren brukar vara den som har bäst koll på vart tåget ska
och han/hon kan ju också fixa skyltning och utrop på tåget samt ringa till
Banverket som sköter utrop och skyltning på stationen.

Det bästa skulle ju vara om föraren kunde skylta om tåget redan innan det
kommer fram till slutstationen. När det gäller Regina har vi inte fått några
sådana instruktioner. När det däremot gäller de nya tvåvåningstågen (X40) så
sitter jag med i den grupp som ska utbilda förarna, så där kommer jag att
betona det.