[uppsalapendeln] SV: Re: SV: Restidsgarantin och tidsgränsen?

  • From: Thomas Tydal <uppsalapendeln@xxxxxxxx>
  • To: uppsalapendeln@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Tue, 2 Mar 2004 09:38:48 +0100

Bengt,

> För är tåget inne 10, 20 eller 30 sekunder efter utsatt tid då
> är det sent.

Banverket mäter tågförseningar i minuter och det är den information SJ har att
gå på. Därför tolkar jag "mer än 20 minuter" som "21 minuter eller mer"
eftersom sekunder inte tas med i beräkningarna.

Men när jag tänker efter lite så inser jag ju att det bara är den första
sekunden som är exakt 20 minuter efter. De övriga 59 sekundrarna, som alltså
också registeras som 20 minuters försening är ju mer än 20 minuters försening.
Står det att tåget är 20 minuter försenat är chansen 59/60 att det är mer än 20
minuter och det är väl därför bäst att ersätta vid förseningar på 20 minuter.

Men jag vet inte hur man resonerar, så vi får väl se vad du får för svar!