[uppsalapendeln] SV: Re: SV : Re klammation av 7.17 t åget idag

  • From: Thomas Tydal <uppsalapendeln@xxxxxxxx>
  • To: uppsalapendeln@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Sun, 9 Feb 2003 22:01:15 +0100

Irma,

> Det är inte studiebesök en stressad pendlare behöver. Vi ska
> inte behöva ha förståelse för om "fjärren" är stressad eller
> lokförare saknas.

Det har du helt rätt i. Men en stressad pendlare behöver heller inte den här
e-postlistan eller personliga möten med SJ:s chef. Att detta ändå förekommer
tolkar jag som att det finns pendlare som engagerar sig och aktivt försöker
hjälpa till att förbättra situationen. Och dessa (jag menar Fredrick i
synnerhet) skulle ha nytta av lite mer insikt i järnvägsvärlden för att kunna
komma med fler vettiga synpunkter.

> är det helt enkelt så att det går det för många tåg?

Under morgonen och eftermiddagen när det är högtrafik så är inte marginalerna
så stora, så om det händer något blir konsekvenserna större.

Om allt flyter på som det ska är tågen i tid även i rusningstid, ibland till
och med före tiden.

Tittar vi på 8.10-tåget från Uppsala exempelvis så var det sent varje dag den
här veckan (halt väglag, tåg före, växlfel, nedriven kontaktledning). Veckan
innan däremot var det i tid varje dag.

Men tittar vi istället på 13.10-tåget från Uppsala den här veckan så ser det ut
så här:

Måndag: Framme 4 minuter före tiden.
Tisdag: Framme 2 minuter före tiden.
Onsdag: Framme 5 minuter före tiden.
Torsdag: Framme 1 minut före tiden.
Fredag: 6 minuter sent. (Förmodligen följdförsening efter den nedrivna
kontaktledningen.)

> Jag antar att de flesta här bor i Uppsala men jobbar i Stockholm.
> Är det aldrig problem andra vägen? ­ alltså: förseningar morgon från
> Stockholm resp. kväll från Uppsala??

Jo, det är ungefär lika där. Ofta vänder ju tågen i Stockholm/Uppsala och om
det var mycket sent åt ena hållet går det ju automatiskt sent från andra.