[uppsalapendeln] Re: SV: Re: SV: Re: Säkerhet påX2000-tå gen

  • From: Fredrick Beste <Fredrick.Beste@xxxxxxxxxxxxxxx>
  • To: uppsalapendeln@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Wed, 26 Feb 2003 16:29:18 +0100

det stod nåt i tidningarna förra hösten om X2000 och punktlighet, minns ej exakt siffra, 61, eller 67% ?

Men hursomhelst så handlar det egentligen bara om interna revir hos SJ när vi vägras att ta ett X2000-tåg som ändå skulle gå förbi Uppsala. Att stå där med sin 2310-kr biljett och "fjäska" för en tågmästare att få åka med tycker jag är ovärdigt.

/F

Thomas Tydal wrote:

Fredrick,

nä, och jag tror inte heller att det argumentet är det egentliga

Jag vet faktiskt inte hur det ligger till, men det är ju inte omöjligt att Järnvägsinspektionen kan ha satt det som krav för att godkänna fordonet. Om korglutningen är ur funktion är det ganska påfrestande att stå upp. X2 kör ju trots allt 30% fortare genom kurvor.

Korglutningen är dock endast en komfortsak. Tåget kan köra lika fort utan, men det blir inte så bekvämt då. Faktum är att "loket" inte lutar alls. Det är bara passagerarvagnarna som gör det.

Men X2000's statistik m a p punktlighet är ju inte precis imponerande - var det inte 60% som kom i tid förra året...?

De enda siffror jag har tillgängliga för närvarande är för december förra året, och då var 81% av X2000-tågen i tid.