[uppsalapendeln] SV: Re: SV: Re: SV: Re: Preliminär ny tidtabell!

  • From: Thomas Tydal <uppsalapendeln@xxxxxxxx>
  • To: uppsalapendeln@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Mon, 29 Mar 2004 00:15:19 +0200

Fredrick,

> det förutsätter att människor förstått att det skulle ha varit något
> problem med "stämplingen", det i sin tur förutsätter att
Fredrick,

> automaterna fungerar perfekt och att människor förstår dem till 100%. Så
> är naturligtvis ej fallet.

Nu har jag ju inte använt automaterna själv, men är det inte så att det lyser
grönt om kortet är okej och rött om det är något fel? Det låter ju inte så
avancerat. Men berätta gärna på vilket sätt de krånglar eftersom jag inte har
någon erfarenhet av automaterna.

> "Kunden har alltid rätt" heter det ju. Varför gäller inte det på SJ?

Kruxet är att man inte är kund om man inte har giltig biljett. (Men eftersom
jag har läst Kotlers' bok känner jag till historien om handlaren som gav en
kund pengarna tillbaka för en vara han inte var nöjd med trots att han saknade
kvitto och trots att handlaren visste att den inte var köpt där eftersom han
inte sålde den sortens produkt. SJ är inte så serviceinriktat. Inte än. Men jag
jobbar på det.)

> Är det bättre att en hederlig oteknisk person hamnar hos Intrum Justitia
> efter en lång obehaglig ordväxling än att en smitare får åka gratis?

Jag håller med dig. Jag friar hellre än fäller. För att jag ska kasta av någon
eller kalla på polis så ska jag vara helt säker och det ska vara något
allvarligt. Jag har ännu aldrig slängt av någon, men det har hänt att min
tågmästare har velat göra det och jag har fått övertala honom så resenären har
fått stanna kvar.

Som jag tidigare skrivit resonerar dock de flesta tågmästare som så att en
hederlig person frågar när han/hon är osäker.

I Dmitrijs fall så var han vad jag förstod inte oteknisk utan visste gott och
väl hur automaten fungerade, men hade bråttom och hann därför inte kontrollera
att den gröna lampan tändes. Hade han berättat det innan han visade upp kortet
kan jag inte tänka mig att det hade varit något problem. Men man hamnar i ett
sämre läge om man sträcker fram ett ogiltigt kort utan att säga det.