[uppsalapendeln] Re: SV: Re: SV: Re: Preliminär ny tidtabell!

  • From: Fredrick Beste <Fredrick.Beste@xxxxxxxxxxxx>
  • To: Thomas Tydal <uppsalapendeln@xxxxxxxx>
  • Date: Fri, 26 Mar 2004 15:39:53 +0100

det förutsätter att människor förstått att det skulle ha varit något problem med "stämplingen", det i sin tur förutsätter att
automaterna fungerar perfekt och att människor förstår dem till 100%. Så är naturligtvis ej fallet.
Att fälla hellre än fria i sådana falla är rent horribelt, anser jag.

"Kunden har alltid rätt" heter det ju. Varför gäller inte det på SJ? Är det bättre att en hederlig oteknisk person hamnar hos Intrum Justitia efter en lång
obehaglig ordväxling än att en smitare får åka gratis? Fullkomligt absurt!
Någonting är fundamentalt fel i SJs organisationskultur, det är uppenbart.

/F

Thomas Tydal wrote:

Fredrick,

ren idioti, tycker jag, man kan inte ha som grundsyn att kunderna är bovar och banditer.

Dessvärre finns det bovar och banditer i verkligheten, och de brukar göra just så att de visar upp en ogiltig biljett och hoppas att tågmästaren inte ska se det eller inte orka bry sig. Är nu tågmästaren noggrann och upptäcker felet så kommer de med någon ursäkt i efterhand.

En hederlig person däremot förväntar man ju sig ska säga till om det är något fel: "Jag är osäker på om kortet blev stämplat, för jag hade lite bråttom. Kan du kolla?"

Men jag vet att inte alla hederliga personer säger till. "Äh, men det blev säkert stämplat", tänker man. Man vill ju inte krångla, inte ställa till besvär. Man vill bara hålla upp kortet som alla andra och så får tågmästaren titta lite grann och så är det bra så. Man har ju redan betalat. Man försöker inte smita undan. Det borde väl inte bli några problem?

Men de flesta tågmästare tycker det är en väldig skillnad mellan folk som berättar självmant att det är något problem jämfört med folk som bara sitter tysta och väntar på att tågmästaren själv ska upptäcka problemet. I det första fallet försöker de flesta hjälpa till att lösa problemet. I det andra fallet tror de flesta att det är något skumt och att personen försöker fuska.

Så råkar ni ut för något biljett- eller kortproblem; säg till tågmästaren! Det besparar alla en massa trassel.

This communication is confidential and intended solely for the addressee(s). Any unauthorized review, use, disclosure or distribution is prohibited. If you believe this message has been sent to you in error, please notify the sender by replying to this transmission and delete the message without disclosing it. Thank you.

E-mail including attachments is susceptible to data corruption, interruption, unauthorized amendment, tampering and viruses, and we only send and receive e-mails on the basis that we are not liable for any such corruption, interception, amendment, tampering or viruses or any consequences thereof.