[uppsalapendeln] SV: Re: SV: Re: Preliminär ny tidtabell!

  • From: Thomas Tydal <uppsalapendeln@xxxxxxxx>
  • To: uppsalapendeln@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Fri, 26 Mar 2004 15:28:06 +0100

Fredrick,

> ren idioti, tycker jag, man kan inte ha som grundsyn att kunderna är
> bovar och banditer.

Dessvärre finns det bovar och banditer i verkligheten, och de brukar göra just
så att de visar upp en ogiltig biljett och hoppas att tågmästaren inte ska se
det eller inte orka bry sig. Är nu tågmästaren noggrann och upptäcker felet så
kommer de med någon ursäkt i efterhand.

En hederlig person däremot förväntar man ju sig ska säga till om det är något
fel: "Jag är osäker på om kortet blev stämplat, för jag hade lite bråttom. Kan
du kolla?"

Men jag vet att inte alla hederliga personer säger till. "Äh, men det blev
säkert stämplat", tänker man. Man vill ju inte krångla, inte ställa till
besvär. Man vill bara hålla upp kortet som alla andra och så får tågmästaren
titta lite grann och så är det bra så. Man har ju redan betalat. Man försöker
inte smita undan. Det borde väl inte bli några problem?

Men de flesta tågmästare tycker det är en väldig skillnad mellan folk som
berättar självmant att det är något problem jämfört med folk som bara sitter
tysta och väntar på att tågmästaren själv ska upptäcka problemet. I det första
fallet försöker de flesta hjälpa till att lösa problemet. I det andra fallet
tror de flesta att det är något skumt och att personen försöker fuska.

Så råkar ni ut för något biljett- eller kortproblem; säg till tågmästaren! Det
besparar alla en massa trassel.