[uppsalapendeln] SV: Re: SV: Re: Om relationen SJ/Banverket/Trainmaint

  • From: Thomas Tydal <uppsalapendeln@xxxxxxxx>
  • To: uppsalapendeln@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Tue, 11 Feb 2003 09:57:11 +0100

Dmitrij,

> Fast enligt Gordon så har A-train bättre avtal med banverket än SJ.
> Arlandatågen  prioriteras vid fel och olyckor som i förra veckan.
> Det verkar även att fjärrtåget som går via Arlanda har företräde i
> jämförelse med vanliga uppsalapendel.
> Har jag rätt eller fel?

Jag vet inte hur avtalen ser ut, men jag kan försäkra dig om att när jag körde
för Arlanda Express så hände det ofta att man fick stå och vänta på SJ-tåg.

Generellt släpper man ju annars ett Arlandatåg före - avtal eller inte avtal -
eftersom det är smidigare då de kör fortare än de flesta SJ-tåg (undantaget
Regina som är snabbare och får köra fortare på vissa sträckor).

Generellt släpper man också tåg från Arlandahållet före tåg från Märstahållet -
avtal eller inte avtal - eftersom det också är smidigare då de redan ligger på
rätt spår. Tåg från Märsta måste antingen gå genom växlar (har för mig att det
är 130-växlar, dvs farten sänks till cirka 110-120 km/h) eller fortsätta framåt
på pendeltågsspåret (max 140 km/h) där man får trängas med SL-pendlar som
stannar på alla stationer.