[uppsalapendeln] Re: SV: Re: SV: Pen gar ti llbaka vi d förse ningar

  • From: Fredrick Beste <Fredrick.Beste@xxxxxxxxxxxxxxx>
  • To: uppsalapendeln@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Thu, 20 Feb 2003 09:35:09 +0100

jag tar återigen upp den frågan med henne på tisdag. det känns som om jag måste ge henne en grundkurs i "marketing" och "customer relations",
vilket ju kan ta tid. Men om hon inte begriper så måste hon fås att fatta!! Det var säkert så här det kändes för de som skulle försöka lära gamla
"planekonomer" från Öststaterna att istället tänka marknadsekonomi. Men man får försöka hoppas på människors sunda förnuft.

/F

ulrika.eriksson@xxxxxx wrote:

Som sagt tidigare:
SJ har ingen policy eller rutin för hantering av klagomål. När det tar fem
(FEM!) månader att svara på klagomål så anser jag att Kundtjänsten inte
existerar. En liten gest i form av exempelvis rabattkuponger, som går att använda på
ett vettigt sätt, som rutinmässigt skickas ut snabbt till missnöjda kunder
skulle innebära ett lyft både för dem & för oss kunder. Vi blir glada när vi
får respons, känner oss lite nöjdare (läs; mindre missnöjda) med SJ och
fortsätter pendla med SJ ett tag till. SJ får rull på sin klagomålshantering
& slipper sitta med gamla ärenden & kan klara att svara på nya (för de
kommer att fortsätta eller hur?) inom en rimlig tid. Kundtjänsten i Kramfors
skulle kanske tom få en del positiva reaktioner i stället för att vi ska
ringa dem och ropa 'Nu får ni svara nån' gång!', i ganska högt tonläge när
man märker att inget annat fungerar. Vet ni förresten att det är därför de
inte svarar med sina efternamn när man mailar dem? De känner sig hotade! Nog
borde det i sig motivera en förändring?

Är det här så svårt att förstå? Alla andra företag som har kunder har ju
begripit det här för länge sedan! De har räknat på en generell garanti (sen
spelar det mindre roll vilken tjänsten/produkten är) och det ÄR faktiskt
billigare i längden.

Ställde frågan till Gordon i en chat på UNT men hade inte tillfälle att
bevaka hennes svar och efteråt när jag läste det så hade hon ju inte
begripit frågan över huvud taget....känns det igen?

Bara lite synpunkter från lilla mig. Någon som instämmer?
Är det här vettigt att ta upp med Gordon?
Kommer hon att fatta nån' gång?

Vänliga, frusterade, hälsningar
Ulrika Eriksson

PS. Numera skickar jag mina klagomål ett & ett istället för att som förut
spara ihop per månad. Tycker att de lika gärna kan få mer i sina inkorgar
tills de proppar igen ordentligt.