[uppsalapendeln] SV: Re: SV: Nya TiM-korten

  • From: <maria.holmstrom.mellberg@xxxxxxxxx>
  • To: <Fredrick.Beste@xxxxxxxxxxxx>, <uppsalapendeln@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Wed, 9 Nov 2005 15:31:01 +0200

Hej!

Den enda fördelen med plastkortet är att man kan fylla på det i automat och då
få 5 % rabatt på biljettpriset. Och frågan är om den femprocentiga rabatten är
värd olägenheten att riskera att tvingas betala ersättningsbiljett och dessutom
mötas av förnedrande inställning från personalen. (Rabatten går jag personligen
miste om då jag köper kombibiljett och då väljer den rabatt jag erhåller på
"paketet" jämfört med den femprocentiga rabatten på endast SJ-delen som jag
skulle kunna få i automaten.)

Vidare vill jag framhålla att det bemötande som jag hört folk som rest i samma
vagn har fått av SJ-personal då de glömt att visa upp sitt förbetalda kort och
dristat sig att framföra åsikten att systemet är både fel och otympligt är
fruktansvärt dåligt. Personalen har varit irriterad, nedlåtande och mästrande
och dessutom påstått att systemet var "ett jättebra system" - något som väl
måste vara förbehållet resenärerna att ha åsikter om.

I sammanhanget trist bemötande kan jag parentetiskt inte låta bli att berätta
om min hemresa kl 1710 igår då jag och några andra satt och hukade på det kalla
golvet golvet i "hallen" mellan vagnarna. Det var så fullt på golvet att ett
par av oss också fick stå. Personalen kom och klippte biljetter - och hade mage
att önska trevligt resa ...

Hälsningar
Maria Holmström Mellberg