[uppsalapendeln] SV: Re: SJ och snön

  • From: Thomas Tydal <uppsalapendeln@xxxxxxxx>
  • To: uppsalapendeln@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Wed, 5 Feb 2003 12:04:29 +0100

> SMS-tjänsten har mer info än hemsidorna och dne manuellt bemannade
> kundtjänsten. man undrar hur det kommer sig.

Banverkets system TFÖR uppdateras automatiskt av tågen och är den som gäller.
SJ:s hemsida uppdateras manuellt, bortsett från "stationssidorna" (Exempelvis:
http://appserver.sj.se/titi/StationLageServlet?stationsid=U ) som får sin
information direkt från TFÖR.

Varifrån SMS-tjänsten får sin information vet jag inte. Inte heller
kundtjänsten, men uppenbarligen är det inte TFÖR.

> jag vill minnas att SJ och Banverket gick ut så stolt i höstas och skröt
> om alla förberedelser de gjort för att undvika upprepningen av förra
> årets snökaos  - men nu verkar växlarna frysa ihop och loken haverera
> ideligen i alla fall?  ren och skär inkompetens? Eller bara en massa
> tomt prat?

Det fungerar bättre i år. Banverket har mer personal ute och felen avhjälps
snabbare. Reginorna går betydligt bättre än förra vintern. Jag har inte märkt
av något kaos än (som tidigare år) trots att det kommit rätt mycket snö de
senaste dagarna.