[uppsalapendeln] SV: Re: Preliminär ny tidtabell!

  • From: "Dmitrij Sharapov" <dmitrij_sharapov@xxxxxxxxxxx>
  • To: <uppsalapendeln@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Fri, 26 Mar 2004 09:20:30 +0100

FÄRSK EXEMPEL på KUNDSERVICEANDA inom SJ:

Fredagen den 26 december i Uppsala strax före 07:00 tåget avgång (tåg 2283)
rusade jag förbi stämpligsautomat i hög fart för att hinna med tåget. I tro
att jag stämplat kortet visade jag det för konduktören. Tågmästare Ekbeck
från Hallsberg som gästspelade på Uppsalatåget den här morgonen konstaterade
att kortet var inte stämplat.

?Oj-då, kan vara så att pengarna på kortet är slut??? undrade jag och
föreslut att lösa biljett ombord. Det fick jag inte göra utan nu gällde det
kontrollavgift på 800 kronor! Har ni varit med om sånt? Jag försökte
argumentera att allt kan hända i rosningstrafik - man kan missa att
kontrollera den gröna lampan om man vill hinna med på tåget. Enligt
tågmästern var saken solklart, stämplar man inte kortet får man betala hela
biljettpriset plus 800 kronor.

Nog händer det ibland att folk glömmer att stämpla, automater krånglar eller
man missar kontrollera att stämplingen har skett, dock brukar det lösas med
att man köper biljett ombord och ?straffas? med 10 kronors tillägg. Den
nitiske herr Ekbeck påstod dock att alla är skyldiga att kontrollera
stämplingen och gör man inte det så fuskar man och skall straffas med 800
spänn.

Är det en rimlig straff för stressade pendlare som betalar sina resor i
förskott till SJ, som tvingas stämpla sina kort vid varje resa samt
kontrollera t ex lågpristider före stämplingen? Dessutom måste de vara säkra
till 100 % att den gröna lampan verkligen tändes.

Sökte Irja Bäckström för kommentar, men hon var oträffbar. När de ?trevliga?
konduktören kallade på polisen blev jag tvungen att skriva på
Inbetalningskort till INTRUM JUSTITIA @ 875 kronor.

Tack för en underbar morgonen SJ!

Klaga till kundtjänsten skall jag göra, men chanserna att få rätt där är
rätt små då formellt sätt har han rätt enligt SJ: s resevillkor! Man är
skyldig att kontrollera sin biljett innan resan och tala om för konduktören
att man inte säker på att stämplingen registrerades, säger man inget är man
bov och polisen skall tillkalas!

Det som är tråkig i den historien är attityden hos SJ folket. De ser oss
resenärer som fiender som skall bekämpas.

/D