[uppsalapendeln] SV: Re: Nya "nyheter"...

  • From: <anders.s.eriksson@xxxxxx>
  • To: <busett1@xxxxxxxxxxx>, <uppsalapendeln@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Wed, 26 Jan 2005 11:45:17 +0100

Hej!

Jag var med på mötet mellan SJ och politikerna. Det var mest föredrag från SJ.

Tågen kommer nog inte trafikera Uppsala speciellt ofta. För de tar max 900
personer - så troligtvis kommer de bara gå mitt på dagen för att det inte
räcker till med 900 st. Det positiva blir att SJ får loss vagnar - så de kan
förlänga vissa tåg på Uppsala - linjen.

Uppsala Kommun jobbar hårt med att försöka tidigarelägga Banverkets investering
I nytt resecentrum. Ev kommmer de igång nästa år - I stället för 2007-08.
Uppsala Kommun skjuter till 25 miljoner för att betala ränta på banverkets lån,
som de måste ta upp för att påbörja arbetet tidigare.

Vår landshövding skötte det galant - och påtalade Uppsalas betydelse - och
kommunikationerna med stockholm. "Ifall tåget inte fugnerar - då kan inte 16000
högskoleutbildade kunna pendla - det kommer vara en katastrof för stockholm.
Uppsala bistår med en tyåp av u-hjälp till stockholm. Ulf Adolfsson
(ordförande SJ) blev förvånad att vi var så många som pendlade varje dag
(16000-17000 till stockholm och 3000 till uppsala varje dag)

Det var väl det som hände.